Interview co-founders Staff Support

We registreren elke dag, we leren elke week en we releasen elke maand. Continu vooruitgang. Dát is waarom je bij Staff Support moet zijn!

Het interview met Peter van der Hulst en Gerben Teeler

Samen in 2021 gingen zij het avontuur aan met de overname van Staff Support. Met een mooi team van 8 – onder wie enthousiaste developers, marketeers en implementatie specialisten willen zij de wereld samen een stukje leuker maken.

Door het bieden van ​state-of-the-art SaaS oplossingen en diensten die bijdragen aan een betere bedrijfsvoering en meer werkplezier. Dit doen zij in alle bescheidenheid, maar gedreven, enthousiast en met grote ambities.​

Peter, Gerben hoe gaat het met jullie?

Peter
Goed, heerlijk geslapen deze week. We komen met de auto hier naartoe, iets korter rijden dan naar het oude kantoor dus dat is altijd fijn. Gelukkig ook weer wat meer naar klanten toe ten opzichte van vorig jaar. En het nieuwe kantoor is ook genieten. Een fijne rustige werkplek waarbij we klanten goed kunnen ontvangen en face-to-face-contact kunnen maken. Beter dan de hele dag op Teams 😉

Gerben
Helaas met mij iets minder, ik ben verkouden al de hele week. Volgens mij een verkoudheid opgelopen in Kroatië. Verder gaat het goed, we slapen ook goed en het nieuwe kantoor is inderdaad erg fijn. Soms kom ik met de fiets en soms met de auto. Vandaag ben ik bewust met de auto zodat m’n haar niet in de war zit voor de foto bij dit interview. De reistijd valt wel tegen, het is nu 30 minuten reizen met de fiets. Vroeger was dit nog 5 minuten. Maar we overleven het wel! 

Zouden jullie iets over jezelf kunnen vertellen? Wie zijn jullie en waar komen jullie vandaan?

Peter
Ik kom oorspronkelijk uit Drenthe en ik ben in Oosterhesselen opgegroeid. Daarna ging ik in Emmen naar de middelbare school. Pas later ben ik voor mijn studie naar Rotterdam verhuisd. Ik ging daar namelijk bedrijfseconomie studeren aan de Erasmus Universiteit. Tijdens m’n studie heb ik verschillende bijbaantjes gehad. Een telemarketing baantje om de hele avond mensen te bellen om afspraken te maken voor verzekeringagenten, uiteraard kosteloos. 😉 Daarna een iets serieuzere marketingbaan bij Dutchlease, onderdeel van PON Holdings. Om vervolgens na mijn studie verschillende marketing en sales banen te vervullen. Bij IT-bedrijven en uiteindelijk een reclamebureau. Na deze uitdaging startte ik mijn eigen bedrijf en rolde ik vanuit daar in de organisatie Quarto Betaalsystemen, nu beter bekend als Twelve. Daar heb ik Jan Pool leren kennen, de oud-directeur van Staff Support. Met hem kwam ik in gesprek om de rol van directeur op te volgen en zo werd ik 4 jaar geleden directeur bij Staff Support. Inmiddels verhuisde ik in deze periode van Rotterdam naar Bleiswijk, naar Utrecht en uiteindelijk de eindbestemming (voor nu) in Bilthoven. Daar woon ik heerlijk rustig samen met mijn vriendin Karen. Mijn hobby’s zijn snowboarden, graffiti/vormgeving, motorrijden en de natuur in. Bergen of strand, doen het allebei goed! 

Gerben
Ik ben begonnen op de Hogeschool Den Haag met de opleiding Facility Management. Daar deed ik tijdens m’n studie een specialisatie in facility software systemen. Ik was altijd al meer IT-gericht en zocht dit ook tijdens m’n studie al op. Tijdens m’n studie heb ik een bijbaan gehad bij Infomatique, daar deed ik de verkoop aan de balie. Daarna werd ik de telefonische helpdesk waar ik steeds meer leerde over IT. Ook ben ik vooral veel gaan reizen, zo ging ik naar Thailand, Borneo, Maleisië, China, de Filipijnen en Mexico. Ik leerde duiken, iets wat ik tot de dag van vandaag nog steeds geweldig vind om te doen. Na het reizen was mijn eerste serieuze baan Staff Support. Via een goede vriendin kwam ik hier terecht, zij deed de supportdiensten bij Staff Support in die tijd. Omdat zij ging reizen vroeg ze of ik een maandje de telefoon wilde overnemen. Niet wetende dat ik een aantal jaren later mede-eigenaar zou worden.

Tijdens mijn jaren bij Staff Support ben ik nog een jaar ertussenuit geweest, ik wilde iets anders en ging daarom werken bij een software bedrijf in Enschede. Mijn huis hier opgegeven om daar ook te gaan wonen. Tijdens mijn werk bij dit bedrijf heb ik mij nog meer verdiept in SQL. Iets wat later mooi van pas zou komen. Ik miste het westen en daarom toch terug verhuist naar Rotterdam waar ik met Peter in Hotel New York gezellig een keer ging bijpraten. Hij vroeg tijdens dit gesprek direct of ik niet weer bij Staff Support wilde werken en dit kon ik eigenlijk niet afslaan. Mijn hart verlangde terug naar dit bedrijf en de software-uitdagingen. Dit keer kwam ik terug in de rol van productowner, nog meer techniek en uitdaging. Ik woon inmiddels in Berkel en Rodenrijs en ik ben getrouwd. In december verwachten wij ons eerste kind. Mijn hobby’s zijn tennis (3x in de week) en gaming. Nu nog wel, straks zonder kind misschien iets minder haha. 

Wat doet Staff Support?

Gerben

Staff support is een software ontwikkelaar voor  een ERP systeem, dat ingezet kan worden voor grote en kleine bedrijven. 

Dit is een lastige uitleg voor velen die niet een technische achtergrond hebben – zouden jullie nader kunnen toelichten wat Staff Support precies doet en welk probleem het oplost?

Peter

We doen best veel en daarom is een klein beetje historische achtergrond noodzakelijk. Staff Support is ontstaan vanuit een financiële dienstverlener. Er was behoefte bij klanten om stuurinformatie te ontvangen. En aan de financiële kant was er behoefte om de administratie goed te kunnen documenteren. Het gaat over de processen van de verloning, omzet- en inkoopgegevens. Als je deze drie hebt dan kun je een organisatie met meerdere afdelingen of locaties op je juiste manier aansturen. Als je moet wachten tot de data binnen is van de boekhouding dan ben je vaak op het einde van de maand net te laat. Wij registreren met onze software alles op dagbasis, de data die je ontvangt, is dus altijd actueel. De financiële dienstverlener had toendertijd sterk de focus op horeca en catering organisaties. Dit is altijd zo gebleven en daarom zijn we uitgebreid in koppelingen met kassasystemen, en met inkooporganisaties zoals Sligro. 

Kortom, wij zorgen ervoor dat ondernemers actuele data hebben om te plannen en de operatie sturen. 

‘Het gaat over de processen rondom de registratie en verwerking van uren, omzet- en inkoopgegevens. Als je deze drie hebt dan kun je een organisatie met meerdere afdelingen of locaties op je juiste manier aansturen.’

Hoe zijn jullie begonnen met Staff Support? Wat is het achtergrondverhaal?

Peter

De vorige aandeelhouder en eigenaar Jan Pool, heeft vorig jaar de wens aan Peter uitgesproken om zijn aandelen te willen verkopen. Hij had niet meer de affiniteit met het ontwerpen van software en de financiele dienstverlening. Als ik naar mezelf kijk dan is vrijheid en verantwoordelijkheid belangrijk. Ik heb altijd een sterke mening gehad over beleid en strategie en dan is het toch fijn om zelf aan het roer te staan. Iedereen met z’n voeten in de klei en vooruit! Het overnemen echter, wilde ik sowieso niet alleen doen. Ik hou van ondernemen, maar samen kom je verder en is het (veel) leuker. We hebben dit binnen het team besproken en vervolgens heeft Gerben de kans gepakt om in te stappen. Dit voelt enorm goed gezien de achtergrond, ambities en gewoon de persoon die Gerben is. Wanneer we de organisatie bij ons houden kunnen we het professioneel houden, doorgroeien en de gezelligheid behouden op de werkvloer. We hebben een leuke club met mensen en het voelt als het ware als een hechte familie. Dit waarderen onze klanten ook en dat willen we zo houden. 

Kunnen jullie een gemiddelde werkdag beschrijven bij Staff Support?

Gerben

Een gemiddelde werkdag kan heel erg verschillen. Het ligt er vooral aan in welke periode van de maand je het aan me vraagt. Aan het einde van de maand tegen de nieuwe release aan ligt het vooral in overleggen, testen en creeren van de software updates. En natuurlijk het zorgen voor documentatie en support.

De gemiddelde werkdag is een stand-up waarbij de developers de lopende zaken doornemen. Een stuk kennisoverdracht en het opvolgen van openstaande taken. We werken volledig vanuit ons eigen systeem met projecten en daaronder ontwikkeltaken. Daarna pakken we vanuit de agenda de ontwikkeltaken op. In de loop van de dag hebben we veel contact met klanten om nieuwe wensen en ontwikkelingen te bespreken. Hierbij staat centraal hoe wij de software voor iedereen kunnen verbeteren, soms geven we aan om te wachten als het gaat om minor changes. Er is veel contact tussen de afdelingen met support en marketing om zo de boodschap goed te kunnen communiceren. We sluiten de dag af door in- en uit te klokken. Dit doen we niet zozeer voor de tijdregistratie, maar met name om de useability van onze eigen app te controleren. Daarna pak ik m’n tas in en ga ik naar huis om m’n kat te aaien. 🙂

Wat zijn de grootste veranderingen die Staff Support de afgelopen 10 jaar heeft doorgemaakt?

Peter

Ik denk een jaar of 5 geleden, toen de vorige directeur met nieuwe inzichten kwam. Er werd eerst 50 tot 60 uur per week door hem gewerkt om financieel- en succesgedreven de organisatie te verbeteren. Daarna kwam hij tot het inzicht dat dit niet de manier was om te groeien.

Sinds ik hier vier jaar geleden begon was het wennen. Opeens een nieuwe leidinggevende die weinig wist van de oplossing, organisatie en context. Klanten begonnen het bij mij steeds vaker over loonstroken te hebben en dit was niet onze business. We hebben daarna de organisatie losgetrokken van de andere bedrijven waar Staff Support vanaf het begin mee verbonden was. Dit waren Paycheck en administratiekantoor ROI financials. Klanten moesten hier aan wennen en ook intern was het een hele omslag. Uiteindelijk heeft dit geleid tot een eigen structuur en meer efficiëntie en is het goed geweest voor alle organisaties en de klanten van de drie organisaties.

We zijn met ons eigen systeem gaan werken met taken en projecten en hebben zo veel meer overzicht gekregen over de organisatie. De klant werkt ook met deze taken en wordt aan de voorkant altijd geholpen met gerichte support. Daarnaast is ons kantoor echt een major (hele grote;-) ) change. Letterlijk en figuurlijk zijn we nu onafhankelijk. We hebben nu geen excuses meer om niet te vlammen vanuit onze eigen werkomgeving. 

We hebben de afgelopen jaren veel geleerd en kunnen nu veel meer meedenken en adviseren met onze klanten.Bij een nieuwe ontwikkeling of aanvraag gaan we altijd eerst in overleg met de klant. Is deze nieuwe feature echt nodig? Soms is het een kleine ontwikkeling maar wordt vergeten dat deze nog jarenlang onderhouden moet worden. Een ontwikkeling onderhouden voor 10 jaar kan zomaar opeens hoog oplopen in onderhoud. “Even” bestaat niet, want we gaan in alle opzichten voor de lange termijn.

Hoe groot is jullie team en hoe sturen jullie het team aan?

Gerben

We zijn nu in totaal met 8 man en ik vind het lastig om het woord ‘aansturen’ te gebruiken. We werken vooral samen als een team. Ik ben zelf verantwoordelijk voor ontwikkeling en werk daarin samen met twee ontwikkelaars.

Peter

Er is natuurlijk wel een scheiding op hoofdlijnen. Gerben zorgt voor ontwikkeling en heeft een team van drie ontwikkelaars. En ik zorg meer voor de relaties met klanten en de strategie. 

We hebben 3 teams binnen onze organisatie. De SupportKings, DevOps en Fortune Seekers. Dat laatste team is verantwoordelijk voor de marketing en sales en bestaat ook uit 3 personen. De teams hebben bewust geen managers, maar iedereen is zijn eigen manager. Dit heeft natuurlijk ook nog met de omvang te maken, in de toekomst kan dit altijd veranderen.

Wat zijn de groeidoelstellingen voor 2022?

Gerben

Als eerste uitbreiding van de afdeling, er is behoefte aan een extra ontwikkelaar binnen ons team. Met name een ontwikkelaar die open staat voor nieuwe technieken en ideeën zodat we de software op een juiste manier kunnen uitbreiden. We willen daarnaast ook steeds meer onderdelen gaan aanbieden als losse apps. Zo kunnen we de module omzetregistratie als standalone app aanbieden en in een iets minder ingewikkelde structuur. 

Wat ook heel tof zou zijn is als we de software voor een breder publiek kunnen aanbieden. We willen kleinere ondernemingen sneller laten aansluiten en dat men zelf via een webshop een extra app kan bestellen.

Peter

Koppelingen, koppelingen en nog eens koppelingen. Het systeem moet steeds meer open komen te staan om te koppelen. Zoals met bijvoorbeeld het populaire CMS systeem WordPress en Woocommerce. In de release Update van oktober komt bijvoorbeeld de koppeling uit met Youngones. 

In de toekomst willen we dat Staff Support het centrale platform wordt voor organisaties. Meer api’s en makkelijker informatie kunnen uitwisselen met andere systemen, dat is één van de belangrijkste groeidoelstellingen voor de korte en lange termijn. 

Wie is jullie ideale klant?

Peter

Om te beginnen een leuke klant, een gedreven klant en een klant die de middelen heeft om iets te doen. Het liefst het maximale halen uit zijn oplossingen. Hoe complexer en groter hoe beter. We werken in het systeem niet voor niks met rechten en rollen en kunnen juist organisaties mooi aansturen die meerdere locaties en afdelingen hebben. Uitzendbureau’s en organisaties die werken met oproepkrachten, daar hoort een efficiënte planning en verloning bij. Dit maakt ons blij! 

Gerben

Het liefst breiden we uit in groeiende en complexe markten. Zoals de zorg waar waardering belangrijk is, dat wil toch iedereen. Zij waarderen het personeel en wij complimenteren dat met onze software. Daarnaast denken we uiteraard aan meer restaurants en cateraars maar ook transportbedrijven, zorginstellingen en retail. Een andere sector mag natuurlijk ook! 

Welke nieuwe trends zien jullie en willen jullie iets mee gaan doen? En waar liggen volgens jullie de kansen voor business software in de komende jaren?

Gerben

De trend is die ik zie is minder is meer (Less is more). Dat betekent dat mensen tegenwoordig steeds vaker kleinere apparaten gebruiken. Je werkt niet meer zo snel achter een groot scherm. Alles is veel meer mobiel, in 2009 kwam de eerste iphone. Inmiddels wordt het steeds belangrijker dat je onderweg kunt werken en je data centraal hebt. Een rooster maken op een klein scherm zal lastig worden, maar alle andere data is vrij snel te gebruiken op een mobiel apparaat. Zoals bijvoorbeeld een quick overview van de belangrijkste statistieken voor een regio of afdeling, het is natuurlijk fantastisch om dit actueel in je broekzak bij je te dragen via een app.

Peter

Ik deel deze visie en heb wel een toevoeging hier op. We moeten flexibeler gaan worden en werken vaker met flexibele arbeidskrachten. Alles wordt meer decentraal, thuiswerken is een ding en werken hoeft niet meer perse van 9 tot 5. Als de klanten tevreden zijn, doelen gehaald worden dan is het goed. Systemen die centraal overzicht bieden maar decentraal werken, dat is voor mij echt de toekomst. 

Ook in blockchain ligt een kans. Op dit moment hebben we met ons systeem eigenlijk een interne blockchain. Als iemand iets inkoopt dan wordt dit in de database toegevoegd en is dit voor iedereen (die de rechten heeft) in te zien. In de toekomst zou dit decentraal in een blockchain omgezet kunnen worden.

In het vermarkten van labels liggen ook kansen zoals Gerben eerder benoemde. Er liggen nog genoeg kansen. Het is belangrijk om de groei te bewaken om zo de klanten tevreden te kunnen stellen en de juiste ondersteuning te kunnen bieden. We kiezen daarom bewust voor een gestage groei waarbij het klanten aannemen op een gestructureerde manier gebeurt.

In hoeverre maken jullie gebruik van data? En wat voor rol gaat dit spelen binnen Staff Support de komende jaren?

Peter

De software die we leveren is een soort grote database. Er is enorm veel data beschikbaar maar hier maken we op geen enkele manier gebruik van. Alleen voor de klant zorgen we er voor dat de historische data wordt afgewogen tegen de actuele data. 

Wanneer wij ooit de data gaan analyseren zullen wij dit altijd in overleg doen met onze klanten en nooit onaangekondigd. 

Wat zien jullie als de grootste uitdaging voor Staff Support de komende jaren?

Gerben

De reden dat we nog niet zo hard gegroeid zijn is omdat de software best complex is. We hebben dit nu voor onszelf helder en alle software apps benoemd. We kunnen nu collega’s gaan aannemen die de software snappen en kunnen gaan uitbreiden of vermarkten. 

Ook heeft onze nieuwe Declaratie app een hele hele makkelijke user interface gekregen. Dit willen we ook gaan doen voor de apps urenregistratie en roosteren. We zitten nu op het punt dat het hele team weet wat de use cases zijn en het steeds makkelijker wordt om een project uit te rollen voor nieuwe klanten. 

Peter

Als je naar onze kwaliteiten kijkt en wat we goed doen. Dan komt het vooral op persoonlijke aandacht en complexe problemen oplossen met software. Dit willen we koesteren en behouden. Groei en ondersteuning kan op gespannen voet komen te staan, dit willen we te allen tijde bewaken. 

Extern zijn er genoeg bedreigingen, daar denken we samen met klanten over na. Disruptieve ontwikkelingen zijn voor ons de grootste bedreigingen, crisis of klimaat, redenen om bijvoorbeeld de horeca of grote cateraars tijdelijk te sluiten. Als het een geleidelijk proces is dan kun je daar op anticiperen, afgelopen jaar was dit niet het geval en dat maakt het ongemakkelijk.

Intern zijn de grootste uitdagingen de stappen maken in het team en het behoud van de cultuur. De stap naar het online vermarkten van de software, supergaaf maar dit vereist een andere manier van denken.

Hoe zien jullie de toekomst voor je met Staff Support?

Gerben

Je kunt alleen maar positief zijn, anders moet je er ook niet aan beginnen.

Peter

We hebben een kneiter mooi team, iedereen is complementair. We hebben alle eigenschappen in 8 man gevonden. Zo vroeg ik van de week voor een mooie quote voor de website. Binnen een half uur ontving ik van alle mensen een hele mooie quote. Iedereen staat voor elkaar klaar en levert goed werk. We hebben daarnaast krachtige software, we gaan een hele mooie toekomst tegemoet. 

Wat zouden jullie gedaan hebben als Staff Support het niet zou hebben gehaald?

Gerben

Ik zou alsnog in de IT wereld gewerkt hebben. Misschien had ik een poging gewaagd in game development. En dan moet ik ook eerlijk zijn, nu de baby zo komt had ik ook heel graag huisman geworden. Ik haal zoveel voldoening uit het huis schoonhouden, de dieren verzorgen en straks spelen met de baby! 😀

Peter

Haha, ik zou het huis niet schoonhouden vermoed ik. Dit doe ik nu ook al niet al niet te best. Ik mis dat gen denk ik. Waarschijnlijk zou ik in de hoek van marketing en development actief zijn, bewust geen sales. Ik wil niemand iets verkopen maar juist toffe dingen en oplossingen maken. Zonder Staff Support zou ik dus waarschijnlijk een soort gelijke rol vervullen. Ergens waar ik iets kan creëren en met leuke mensen mag werken, dan vind ik het al snel goed.

Is er nog iets anders wat jullie willen toevoegen aan dit gesprek? 

Gerben

We zijn natuurlijk aan het werven, we willen ontwikkelaars en sales toppers erbij hebben. We zoeken daarin meer dezelfde slag mensen. Je moet in het team passen, goed voelen en vooruit willen gaan. We verlonen goed en creëren een goede arbeidsomgeving voor onze medewerkers. De intrinsieke motivatie moet wel echt in jezelf zitten. 

We zitten natuurlijk veel online en daarin zijn bedreigingen en security op dit moment een groot punt van aandacht. Er zijn veel grote hacks en onze beveiliging moet een hoge standaard houden, hier zijn we veel mee bezig. 

Meer weten over de mogelijkheden voor jouw organisatie?

Lees ook onze klantverhalen of onze apps voor meer inspiratie. Om meer te weten over de mogelijkheden voor jouw bedrijf, neem dan contact met ons op via het contactformulier.

Wil je informatie over Staff Support als bedrijf? Bekijk dan de Over ons pagina of neem Contact met ons op.